onsdag 18 januari 2012

Rapport på gamla skulder

För exakt ett år sedan skrev jag ett inlägg om att jag skulle gå ner 16kg. Nu är det dags för slutrapport...

Jag har inte nått målet, kan jag meddela rakt av. Men så himla dåligt har det inte gått. Jag vägde in på 90.5kg den 17:e januari 2011. Den 17:e januari 2012 vägde jag 77.6 Så jag har gått ner 12.9kg av de 16 jag hade planerat. Det svider lite att jag inte kom hela vägen, men samtidigt är jag väldigt nöjd med att jag kom dit jag kom. Och jag har inte gett upp målet.

Jag hade en storslagen plan förra året. Först körde jag en intensivkur med måltidsersättningar, sen ersatte jag en del mål, och åt nyttigare mat andra mål (jag hittade en massa roliga recept på bloggen deffmat.blogspot.com/ ).  Dessutom började jag träna lite styrketräning för att få igång kroppen. Och det funkade ju ett tag.

Jag hade lagt upp en rätt optimistisk kurva som sa att jag skulle gå ner 0,5kg per vecka utan undantag, och alltså nå min målvikt i slutet av augusti. Så blev det inte. Efter rivstarten med bara måltidsersättningar låg jag under kurvan och följde den hyfsat, tills den hann ikapp mig i början av juni... Sen gick jag upp några kilo igen under sommaren. Vilket jag faktiskt tyckte var helt ok, jag ville unna mig glass och godsaker på semestern.

Resultatet av det blev att jag skapade en ny kurva med en ny utgångspunkt i slutet av augusti. Enligt den skulle jag gå ner 0,5kg per vecka och nå min målvikt i november. Jag följde den fram till mitten av oktober, sen hamnade jag på en platå i en månad, bara två kilo ifrån mitt mål. Och sen gick jag upp lite igen fram till nyår. Vilket också var helt ok. Lite frustrerande naturligtvis, när jag var så nära. Men jag vet varför jag gjorde det, och det var egentligen av rätt bra skäl (stress som släppte t.ex.) Under jul- och nyårshelgerna brydde jag mig inte om att fundera på vikt eller mathållning alls, då var jag ledig och umgicks med familj och vänner. Sen har jag funderat mer på maten och vänt trenden åt rätt håll igen. Jag har till och med ett träningskort på Friskis&Svettis, och har faktiskt varit iväg på ett pass. :-)

Så slutrapporten blir då att den viktnedgång jag från början planerat skulle ta 8 månader inte är klar ännu efter 12. Den släta kurvan jag planerade blev en bra bit kurvigare. Men jag har gått ner 80% av det jag föresatt mig att gå ner, och jag har inte gett upp längs vägen. Jag har lagt upp ännu en ny kurva nu, med utgångspunkt från invägningen igår. Och om bara mina andra engagemang kan ge fan i att envisas med att ha möten de kvällar det är pass jag är intresserad av på Friskis så kan det nog bli en del tränat av. :-)

Jag mår bättre i min egen kropp nu än jag gjorde för ett år sedan. Det var inte bara vikten som gjorde att jag vantrivdes då, men den hjälpte inte till. Och det är inte bara vikten som har förändrats under året, men den har definitivt varit en positiv förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar