tisdag 18 januari 2011

Nyår och löften

Några dagar efter nyår insåg jag att jag inte hade avlagt något nyårslöfte. Hmm. Men jag piffade till nyårsnaglarna så här:

China Glaze - Dollhouse
Jag köpte Dollhouse till min syster i julklapp, och passade då på att köpa en flaska till mig själv också. :-)

En av min sambos föresatser för 2011 var att äntligen få tummen ur och köpa sig den där digitala systemkameran med filminspelningsmöjligheter som han har gått och drömt om så länge. Redan till trettonhelgen hade han faktiskt sin nya kamera i handen, och vi gick ut på en fotopromenad i vintervädret. Jag valde att föreviga följande:

RBL - Atame
Jag beställde en hel hög lack från RBL under deras tokrea i november, Atame var ett av dem jag verkligen, verkligen var taggad inför. Tyvärr så har jag redan dag två, när den här bilden togs, helt löjligt mycket tip wear. Men snyggt på bild blev det!

Little old me.
Sen har ju året hunnit komma igång på riktigt. Jobbet är i full fart, och nu har kören börjat repetera igen. Men det här med nyårslöftena har legat lite i bakhuvudet. Och mitt på magen...

Jag har under de senaste åren stadigt gått upp i vikt. Rätt naturligt gissar jag, eftersom jag gick från att cykla överallt och plugga på ett rätt så långsträckt campus -  till att ha bil och stillasittande jobb. Från att ha lagat min egen mat - till att få mat lagad till mig av en härlig sambo som gillar grädde. Ser man dessutom på genernas inverkan så är det så att det finns en historia av övervikt i släkten. Och så är jag lat och bekväm av mig, så jag tränar inte...

Det är alltså inte det minsta konstigt att jag går upp i vikt. Men det är inte heller trevligt. Jag är inte nöjd. Jag och sambon gjorde ett ryck för ett par år sedan då vi började äta nyttigare och träna mer. Det gav resultat, fram till semestern, sen var det kört. Jag har gått upp det jag gick ner då, och ännu mer. Inte alls roligt. Jag vill vända trenden.

Men jag är som sagt lat, och otålig. Om jag inte ser tydliga resultat snabbt så har jag lätt för att ge upp. Så jag bestämde mig för att göra något lite drastisk. Igår började jag byta ut större delen av mina måltider mot måltidsersättning från Nutrilett/Allevo/Naturdiet. Det verkar som att de ger ungefär lika mycket kalorier alla tre, och att alla tre klassas som "VLCD", alltså Very Low Calorie Diet. Tanken är att äta sådana ersättningar till frukost, lunch och mellanmål på eftermiddagen. Sen äter jag vanlig mat (men kanske på den nyttiga sidan) till middag. Jag tror nämligen att det är bra för matsmältningssystemet att få lite fast mat att jobba med.

Min plan är att göra så här i nio dagar, från igår måndag till och med tisdag nästa vecka. Sen ska jag nämligen iväg på kurs i tre dagar, och då vill jag kunna äta lunch och middag tillsammans med de jag går kurs med. Frukost kan jag köra ersättning då med är tanken.

Sen hoppas jag kunna äta ersättning till lunch ett tag, men återgå till att äta vanlig mat (men helst nyttig) till övriga mål. Då planerar jag också att komma igång med träning på ett bra sätt igen. Jag har alla förutsättningar till att träna hemma, allt från skivstång till Nintendo Wii till Crosstrainer till engagerad sambo.

Än så länge känns det bra. Jag har inte varit hungrig, men det kanske beror på allt vatten jag häller i mig (de säger att man ska dricka minst 2 liter om dagen utöver ersättningarna, som ju också är flytande). Jag har haft lite huvudvärk, men det brukar jag å andra sidan få med jämna mellanrum, så det är svårt att säga om det är dieten eller bara vanliga spänningar.

Jag skriver om min plan här för att dela med mig. Jag vill dels sätta lite press på mig själv, och dels ha någonstans att skriva av mig lite. :-)

Jag har en mental bild av att jag vill väga under 75kg, vilket också skulle ge mig ett BMI inom "normalklassen". Jag vägde igår morse 90.5kg, alltså minst 16 kg för mycket.Vi får väl se om den här dietkuren hjälper mig att komma igång. Jag hoppas det. Jag återkommer med rapporter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar