måndag 3 juni 2013

Blanda genrer

Jag läser rätt mycket, och försöker att blanda genrer en del, så att jag inte bara snöar in på en enda sak. Det går lite si och så med det, eftersom jag har favoriter. Min syster är dock bra på att låna ut böcker som jag inte skulle ha läst på eget initiativ, men som är väldigt bra.

A England - Tess d'Ubervilles
Jag har inte läst den här boken, Tess d'Ubervilles. Det är ju en av klassikerna som man borde ha läst, men jag har inte kommit mig för. Det är hur som helst ett ruskigt snyggt lack. Mycket mörk, med grönt skimmer i. När det kom tyckte en del att det var för mörkt, att det blir mer svart än grönt. I vissa ljus kan jag kanske hålla med, men i dagsljus är det helt klart grönt, och snyggt. Det får liksom ett djup i sig. På bilden är det två lager.

piCture pOlish - Kryptonite
Jag är ärligt talat inte så förtjust i Stålmannen. Jag tycker inte att det blir så roligt när hjältarna är för mäktiga. Men ett grönt lack som heter Kryptonite kunde jag såklart inte motstå! Det är dessutom ett roligt lack. Det blev lite ljusare än jag hade trott (två lager på bilden), men det är en fin blandning av grönt och scattered hologlitter.

Tess d'Ubervilles, Kryptonite
De senaste åren har det blivit vanligare med böcker som driver med klassiska verk, eller som blandar genrer. I en litterär värld där Abraham Lincoln jagar vampyrer, Anna Karenina är en robot och systrarna Bennet kämpar mot zombier är det kanske bara en tidsfråga innan Tess d'Uberville behöver en bit kryptonit?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar