söndag 27 juli 2014

Hantverk nr 2

Här har vi det projektet jag egentligen skulle göra när jag klippte fel och gjorde kjolen jag visade i förra inlägget. En "infinity dress". Det finns en mängd olika tutorials på nätet, både för hur man syr den och hur man knyter den. Jag använde den här hos Syfröken. Enkel, tydlig och på svenska. Den använder sig av en halvcirkelkjol, jag har sett andra som har helcirkel.

Tyvärr visade det sig när jag var klar att tyget jag använde är lite för tjockt/styvt, så det blir inte så himla snyggt att knyta banden som man hade hoppats. Men nu vet jag hur man gör och har ett proof of concept i alla fall.

Halterneck

"Vanlig" klänning

Enaxlad
Det finns en i det närmaste oändlig mängd olika sätt att knyta klänningen (därav namnet). Men som sagt, att tyget jag använde är lite grovt gör att det är svårt att få det snyggt när man lindar banden runt kroppen. Jag funderar på att ta bort de långa banden och göra om den till en vanlig halterneckklänning istället. Vi får se hur det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar