söndag 6 juli 2014

Midsommartårta

När vi firade midsommarhelgen så hade jag med mig tårta en av dagarna. Jag ville såklart ha en jordgubbstårta, men inte en gräddtårta, det blir så mäktigt. Efter lite googlande fastnade jag för den här:
Midsommartårta från ICA. Det är en mandelmassebotten med lemoncurd och färska jordgubbar. Fast jag var inte riktigt nöjd med det heller, så jag googlade lite till, och hittade ett recept på Passionscurd. Nu började det likna något tyckte jag. Nu ska vi ha i minnet att jag aldrig hade gjort vare sig mandelmassebotten eller curd tidigare. Men det visade sig vara smidigare än jag trodde, och resultatet blev riktigt trevligt.

Gooey goodness

Hur mycket jordgubbar får det plats på en tårta?
Bottnen är i princip bara mandelmassa och ägg. Och curden är mycket socker och ägg. Men passionsfrukten och jordgubbarna gör ändå att det blir en ganska fräsch tårta. Jag gillade den, och kan absolut tänka mig att göra den igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar