måndag 28 juli 2014

Hantverk nr 3

Jag har haft ett tyg liggande i flera år nu, bara väntande på att jag ska få tummen ur. I år blev det till slut av.  Det är en cirkelkjol (ingen stor överraskning där inte), men jag sydde linnen först, och sen blev jag lite förtjust i att den var ojämn nertill. Här är det alltså en kvadrat som jag klippt ur ett midjehål i och sytt på en linning med resår i. 

Version 1
Jag bar den så här på min utflykt till Uppsala, och blev efter en stund lite småirriterad på de långa flikarna. Så jag var inne på att klippa den rund trots allt. Men sen fick jag en komplimang för min snygga kjol av en butiksanställd.... 

Så nu har jag kompromissat lite. Jag har klippt om den så att flikarna inte är riktigt lika långa, men de är fortfarande där. 

Flikar på sidan

Flik mitt fram
Hmm, eftersom det är olika vinkel och ljus på bilderna (de är tagna olika dagar), så syns det kanske inte så tydlig skillnad. Men flikarna är nu kanske en 8-10cm kortare än de var, vilket jag trivs bättre med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar