tisdag 31 juli 2012

Do over

I våras gick jag igenom sju (7) lack på en dag. Jag gjorde en manikyr med tre lack som blev snygg men inte torkade, alls. Och sen gjorde jag en ny manikyr med fyra lack som faktiskt blev bra. Det var någon form av personligt rekord för mig. Och här kommer bevisen.

Depend - 199
Blekt, blekt grönt från Depend. 199 var som alla pasteller svår för mig att få jämn. Det här var ett tunt lager följt av ett tjockare, och det blev ok. Färgen passar inte riktigt min hudton dock, mina fingrar ser väldigt röda ut med det här lacket.

Jag upptäckte något intressant när jag lade på överlack här som jag inte hade tänkt på tidigare. Jag har använt Depends snabbtorkande överlack en hel del, det är lätt att få tag på och jag tycker att det är rätt bra. Men...

Pek- och långfinger med Depend topcoat, ring- och lillfinger utan.
Ser ni den markanta färgskillnaden mellan långfinger och ringfinger? Depends snabbtorkande överlack har en liten blå ton, som jag inte egentligen har funderat på tidigare. Men här ser man att den faktiskt påverkar hur färgen på lacket upplevs, rätt så rejält.

Revlon - Beach
Sen blev det två lager av det skira Beach över Depend. Två lager för att det verkligen är så himla skirt. Och lite kletigt, så det var svårt att få det jämnt. Det är ett parfymerat lack, och jag vet ärligt talat inte riktigt vad det var tänkt att lukta. Det luktade liksom artificiellt, och så var det inte mer med det.

Beach över 199, 199
Jag gillade kontrasten och färgskalan dock. Här hade jag kunnat stanna. Det hade inte hjälpt slutresultatet, men färgmässigt hade jag kunnat stanna här. Men det gjorde jag inte.

Sally Hansen - Platinum
Här ett lager väldigt skirt Platinum över 199. Det ger en lite ljusare ton, och framför allt ett fint skimmer i guld och lite rosaton.

Jag gillade färgerna här, jag gillade finishen. Tyvärr så torkade det inte. Alls. Någonsin. Det kan ha varit för att jag hade så många lager, eller för att jag lade lack över ett snabbtorkande överlack. Eller så var helt enkelt inte nagellacksgudarna nöjda med den här manikyren och ville att jag skulle göra om. Till slut blev jag så frustrerad att jag tog bort den och gjorde just det.

Ruby Kisses - Blue Pearl
Blue Pearl är en fin färg med mycket skimmer i. Men skirt. Det här var två lager, och det räckte definitivt inte att ha på egen hand. Men nu hade jag en plan, så det var ok.

Lumene - Party On
Party On är också en fin färg med mycket skimmer. Också för skirt för att ha på egen hand egentligen. Det här var två lager och det räcker inte.  Men som sagt, jag hade en plan.

Accessorize - Dream, över Blue Pearl
Aha! Ett glitter över vår blåa bas gör allt mycket bättre. Dream är ett lack med blå bas, blått glitter och lite lila glitter inslängt också. Det var mer glitter än jag trodde, så det här kan man nog faktiskt ha på egen hand med bara två lager eller så. Här är det ett lager Dream över Blue Pearl. Det står på flaskan att det är ett 3D-lack, och det är det. Det slukar överlack om man vill ha en slät yta.

Accessorize - Magic, över Party On
Och här kommer den lila motsvarigheten, Magic. Samma sak gäller för Magic som för Dream, det är en lila bas med lila glitter, och lite mer rosa och blå glitter inslängt. Här är det ett lager över Party On, men man kan nog ha det på egen hand med bara två lager om man vill. Det slukar överlack.

Dream, Magic.
Massor fint glitter! Jag trodde att Dream och Magic skulle behöva underkläder i bra färg, det var därför jag gjorde på det här sättet. Men som sagt, de hade nog klarat sig på egen hand om man hade velat. Fast då hade de nog inte varit roliga alls att ta av sen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar