onsdag 18 juli 2012

Jordgubbar!

Jag är i det närmaste besatt av jordgubbar. Nu när det är säsong äter jag helst en liter om dagen, utan att tröttna (än så länge). Så jag tyckte att jag och världens bästa syster borde åka och plocka själva, för att göra jordgubbsmos så där som mamma gör. Vi trotsade det nyckfulla vädret och kom hem med följande skörd:

5,7kg jordgubbar
En del blev till mos på mammas vis (bara helt enkel mosa gubbarna med en potatisstöt eller liknande, och sen eventuellt ha i lite strösocker om man tycker att det behövs).

En del blev till paj som åts upp, tillsammans med lite rabarber:
Smulpaj med jordgubbar och rabarber
En del blev till enklaste möjliga saft, bara jordgubbar, vatten och socker (massor med socker):
ca 0,5l saft
En del blev till en andra paj, som jag ärligt talat inte riktigt vet när/hur den ska ätas upp. Själv är jag rätt mätt...
Smulpaj med enbart jordgubbar
Några ligger i ett durkslag och väntar på att ätas som de är, och en del ligger i min frukttork och eh, torkar:

Undrar hur mycket de krymper?
Inte dumt alls för en eftermiddags lätt arbete, om jag får säga det själv. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar