söndag 1 juli 2012

Sommar och tårtbak

Det har varit väldigt omväxlande väder på sista tiden. Sommar och varmt, eller regnigt och kallt. Eller regnigt och varmt för den delen. Jag har fyllt år, och firade med kära vänner.

Kakor
Frukt och bär
Tårta
Tårta efter en stund...
Söta vänner gav mig fina paket, en film jag har önskat mig, badprylar från Lush, och ett chokladté som jag ser fram emot att testa. Och så satt vi och pratade och hade trevligt hela kvällen. Mycket bra! Stort tack till finaste L som fick mig att faktiskt få tummen ur och bjuda in till det hela.

Tårtan var en variant på en tidigare tårta. Världens bästa syster erbjöd sig nämligen att göra tårtan till min faktiska födelsedag, som firades med våra föräldrar. Jag önskade mig en tårta med jordgubbar, mango och tigerkakebotten. Och det leverade hon. Väldigt god tårta med mangofromage och jordgubbskompott. Självklart var bottnarna hembakta. Tårta täcktes med vispgrädde och pyntades med färska jordgubbar och egengjorda chokladprydnader.

Systers tårta
Jag har ju inte alls samma tålamod eller intresse, så jag gjorde det enkelt för mig. Tårtan jag gjorde består av en köpt chokladbotten. Understa lagret är fryst mango (fast tinad såklart) med citruskesella. övre lagret är färska skivade jordgubbar med hallonkesella. Och allra överst är en glasskräm gjord på lika delar vispgrädde och vaniljvisp, under det köpta marsipanlocket. Lite minimarshmallow fick räcka som pynt. Det mest avancerade jag gjorde var alltså att vispa grädden. Men det blev en god tårta. Kesellan gjorde att det inte blev för sötsliskigt. Och det var ju tur att den blev god, för jag hade tårta kvar i flera dar efteråt.

Min tårta




Syrrans tårta är helt klart mer omsorgsfullt pyntad, och som sagt helt hemmagjord. Även den räckte i flera dagar. :-)

På midsommarafton plockade jag och min syster blommor. Dels i föräldrarnas trädgård, och dels på fälten längs vägen hem. Så här fint blev det.


Och så här fint var det på ett av fälten vi stannade till på. :-)
Blåklint i full blom
Den svenska sommaren är inte så dum alls. Jag hoppas kunna njuta ordentligt av den när jag går på semester. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar