söndag 5 augusti 2012

Danger, crafting in progress

Danger, danger!

Diamond Cosmetics - Danger Zone
Danger Zone är ett jellylack, det hade jag inte fattat förrän jag provade det. Jag är skeptisk till Jellys, det har jag sagt förr. Men det här gillade jag. Jag använde tre lager för att få lite mer täckning och djup i färgen. Det gjorde att det tog rätt lång tid för det att torka, trots snabbtorkande överlack.

Isadora - Sun Orange
Det här är inte ett jelly. Sun Orange är är snarare lite frost-skimmer. Det är en varm skimrande orange som man blir glad av. Heltäckande på två lager.

Danger Zone, Sun Orange
Det blev inte riktigt den effekt jag hade tänkt mig, men jag gillade kontrasten mellan de här två lacken. Danger Zone blev verkligen högblankt, och det är färger som syns, helt klart.

Crafting då...

Jag är inte särskilt kreativ av mig, inte sådär på ett pyssligt sätt. Jag skulle vilja vara, och det händer att jag köper på mig material. Men sen kommer det alltid något emellan, och så blir det inget.


Men nu så! Igår genomförde jag ett projekt, och förberedde flera till. Så det så! Jag sick-sackade tre tyger jag ska använda till kläder och tvättade dem. Så nu är det bara att börja sy när andan faller på. och så gjorde jag ett överdrag till min kista.

När jag konfirmerades fick jag en brudkista i present.
Brudkista
I lådan har jag en massa ljus och ljusstakar, i själva kistan finns det porslin och annat som Mormor målat och Morfar svarvat. Det är en fin kista, men genom åren har den blivit lite repig och sliten. Och jag kände att den blev rätt klumpig och avvikande där den står just nu framför ett element. Jag är väldigt sällan inne och rotar i kistan, så jag tänkte (igen) att jag skulle sy ett överdrag. När jag var i Söderköping med P och L för ett par veckor sedan handlade vi (mest jag) på Jofotex. Bland annat köpte jag då ett lite halvgrovt vitt tyg att göra just ett överdrag av. Och igår medan Tallis gjorde saker jag inte kunde hjälpa till med så sydde jag! Det blev inte perfekt på långa vägar, men som min far brukar säga "Det duger åt den som ska ha't"

Överdrag
Det är en väldigt enkel konstruktion där jag lade tyget över kistan, måttade lite halvhjärtat, klippte upp så att tyget blev ett kors, nålade och sydde fyra sömmar (en i varje hörn) och en fåll. Den jämnaste sidan är framåt... Jag gjorde först två hörn, sen ett tredje och sist det fjärde, så att jag hela tiden kunde gå och prova på kistan och måtta. Jag är faktiskt rätt nöjd. Sen kommer det såklart att hamna prydnader på kistan, troligen en krukväxt om jag känner mig själv rätt.

Pynt in progress
Inte så dumt alls, om jag får säga det själv. Och nu står symaskinen framme på köksbordet, så nu kanske jag får tummen ur och gör färdigt kjolen jag har börjat på? Och den andra kjolen jag har tänkt mig, och hittar ett mönster till klänningen jag är sugen på? Och boleron, och, och....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar