fredag 24 augusti 2012

Färdig igen!

I inlägget om kjolen skrev jag att jag började på en picnicfilt förra sommaren men inte blev klar. Nu är den klar!

Det var så fånigt lite kvar att göra, så jag gjorde det igår och nu ikväll.

Poängen med att göra en egen picnicfilt var att jag ville ha en speciell filt som grund. En randig i glada färger från Biltema.

Glad!
Jag vet inte om den görs som picnicfilt nu,men förra året gjorde den inte det. Så jag bestämde mig för att göra en egen. Jag började med att sy ihop den här randiga filten med en ljusblå filt från IKEA, och upptäckte att de inte hade samma mått... Jaja, efter ett tag var de på ett ungefär lika stora och satt ihop. Jag sydde på ett kantband för att hålla ihop och ge stadga.

Randig, blå och kantad


Tittar man riktigt noga ser man här att kantbandet på den blåa sidan har ena halvan av ett kardborreband påsytt också. Jag fick nämligen det goda rådet av min syster att ha en avtagbar undersida på filten, så att den blir enklare att tvätta. Det var så här långt jag kom förra året. Sen kom livet emellan och den halvfärdiga filten låg i en påse fram tills för ett par veckor sedan.

En bra picnicfilt har ju en plastig undersida så att det inte gör något om det är lite fuktigt i gräset. Jag hade köpt en glad vaxduk. Så nu sydde jag på den andra halvan av kardborren längs sidorna. Jag satte helt enkelt ihop de båda kardborredelarna längs en sida på filten och klippte av önskad längd. Sen lade jag över vaxduken så att den låg kant i kant och markerade var bandet skulle vara. Och sen sydde jag. Efter första sidan brydde jag mig inte ens om att nåla, det var för jobbigt.

Glad! Med kardborre
När bandet var fastsytt satte jag ihop filtdelarna igen och mätte ut nästa del av bandet. Min bit vaxduk var lite för stor, så efter att jag hade sytt två sidor så klippte jag bort överflödet. Efter några raksömmar till så var det klar!

Färdig!
En i det närmaste hysteriskt färgglad filt blev det. Nu får vi hoppas att det blir bra väder för att testa den innan hösten kommer på allvar.

Vad borde jag har gjort annorlunda då? Jag hade t.ex. kunnat vika in kanten på vaxduken för att få en snyggare kant. Och så hade jag definitivt kunna göra kantbanden snyggare förra året. Men det funkar. Det blev på ett ungefär som jag hade tänkt mig, och det var ett bra "proof of concept". Nu vet jag att det går att göra så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar