lördag 11 augusti 2012

Syprojekt

Jag har varit på Jofotex två gånger i sommar, en gång med P och L, och en gång med min syster. När jag var där med min syster köpte jag ett sött bomullstyg, svart botten med lila prickar. Jag tänkte göra en cirkelkjol av det. Och det har jag gjort! Jag hade inget mönster, och det behövs egentligen inte heller. Jag är ändå lite stolt över att jag har gjort det. Det tyder på att min teori om hur det ska gå till inte är så helt fel ute. Så det borde inte vara omöjligt att sy kjolen jag hade tänkt sy från början... Här kommer en liten kom-i-håg till mig själv och andra. Bilderna är av dålig kvalité, men duger för att visa konceptet.

Jag tvättade tyget i 40grader innan jag började.
  1. Räkna ut hur lång kjolen ska vara. För att göra det enkelt för mig tog jag tygbredden delat på två. (då kan man nämligen klippa ut en hel cirkel på en gång). Mät, räkna, mät, rita, klipp. 
  2. Räkna ut hur stor midjehålet ska vara. Jag tog mitt midjemått plus ungefär 5cm, efter ett tips på nätet. Detta för att jag skulle ha resår i midjan. Om man vill köra med linning och blixtlås är det midjemåttet som gäller. Igen, mät, räkna, rita, mät, klipp.
    Eftersom jag hade ett samarbetsvilligt tyg som gick att klippa många lager på en gång så blev det som nedan
  3. Latmasken viker många gånger för att klippa mindre
  4.  Och nu bör man ha fått ungefär det här:
  5. Donut!
  6. Sicksacka kanterna.
  7. Klipp till resåren i lagom längd (midjemåttet eller lite kortare) och sy ihop ändarna. Här gjorde jag fel första gången, så min resår blev för stor. Då får man sprätta och göra om...
  8. Resåren är alltså mindre än mitthålet
  9. Nu kommer det svåraste på hela kjolen. Nåla ihop resåren och kjolen så att "rynkorna" på tyget fördelar sig hyfsat jämnt. Jag började med att sätta två nålar rakt över från varandra, och sen successivt nåla fler och fler "tårtbitar". Jag nålade bara rakt på, så om man kollar från insidan på min kjol så ser man den sicksackade kanten på tyget. Om man är mer noga så kan man såklart göra en liten invikning som man gömmer in mot resåren så att det ser snyggare ut. Det skulle också kunna vara till hjälp i nästa steg.
  10. Sy fast resåren genom att sträcka ut den medan du syr, så att du syr i ett slätt tyg och en sträckt resår. Då blir det bra rynk när du är klar. Jag sydde två parallella sömmar, en nära kanten på resåret,och en lite längre in, på ett godtyckligt avstånd från den första. Om man har gjort en invikning i förra steget så kan man utgå från den och sy så nära kanten man törs.
  11. Rynkad kjol
    Närbild på sömmen
  12.  Och så fålla nedkanten.Klart!
Färdig!
Den här kjolen är söt! Jag hade den på jobbet en dag (det var då jag upptäckte att resåren var för lös, så sen gjorde jag om den), och då hade jag en svart kjol under för att fluffa ut den lite och försäkra mig om att den inte genomlystes av solsken.  Tyget var 140cm brett, och kjolen går till strax ovanför knät på mig. Det var väldigt smidigt att köra donutmetoden, det minimerar antalet sömmar. :-)

Att tänka på till nästa gång:
  • Räkna och mät noga, noga. Kom ihåg formeln c = pi*(r*2) (alltså att omkretsen är diametern gånger pi, och att diametern, midjemåttet, är radien gånger 2). 
  • Skaffa en bättre tygsax!
  • Dubbelkolla resårmåttet mot en resårkjol som redan finns i garderoben så att det blir hyfsat. Det funkade inte tokbra för mig att måtta på mig själv.
Smidigt va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar