onsdag 22 augusti 2012

Färdig!

Ha, jag är klar med sömnadsprojektet jag påbörjade i mitten av juli.

Det här är alltså det som har blivit så knas och fel hela vägen. Men till slut blev rätt ok.

Det började med att jag fick för mig att jag ville göra en "Poodle Skirt", fast något kortare, svart och utan pudel. En cirkelkjol i svart filttyg alltså. Jag räknade på det, och köpte ett svart tyg på Jofotex i Söderköping. Sen mätte jag, räknade, mätte, ritade och klippte... ett alldeles för stort midjehål. :-(

Nåväl, jag hade köpt ett rött tyg för att göra min detalj i, så jag tänkte att då skarvar jag väl med det i midjan då. Inga problem. Så jag mätte, räknade, mätte, ritade och klippte.... en för liten skarv. :-(

Nåväl igen, det fick bli en svart detalj i min röda detalj. Så jag mätte, räknade, mätte, ritade och klippte, ett snäppet för stort midjehål igen. :-(

Back to square, eh, circle, one.

Den här gången var det dock acceptabelt, eftersom jag hade bestämt mig för att ha resår i midjan. Så det blev lite, lite mer rynk än jag hade velat, men det var ok. :-|

Plan D, eller något sådant?


Någonstans längs vägen insåg jag att mitt filttyg kliade lite. Så jag improviserade en underkjol i något form av blandmaterial. Mätte, räknade, mätte, ritade, klippte. Det blev inte helt perfekt, men det spelar inte så stor roll på underkjolen. Jag lade underkjolen och kjolen räta mot räta och sydde ihop, och sen vände jag in underkjolen och sydde en söm till för att hålla den på plats.  Och till sist sydde jag på resåren. Det här var en sån resår med en liten volang nertill, så jag nålade bara fast den utanpå kjolen och sydde fast med två parallella sömmar.

Detalj på fixen av fixen.

Sen provade jag kjolen och insåg att den var hiskeligt sned. Så jag jämnade till den bäst jag kunde, och sen gick jag och matade en väns katter som jag vaktade över helgen. Jag är inte helt säker på att jag fick godkänt...

Puny human, pet me!
Efter att ha blivit utstirrad av en kattunge gick jag på P:s födelsedagskalas där L och syster sa snälla saker om min kjol. Tack! Den är faktiskt rätt bekväm, men inte perfekt, och egentligen inte klar...

För det skulle ju vara en Pudelkjol utan pudel, men med en annan detalj, hade jag tänkt. Och ikväll fixade jag äntligen det!

Detalj!
Låt inte bilden lura er, det är en jämnröd detalj, i samma röda som är använd tidigare.

Showing of the diamonds
Och så här blev det alltså till slut. Här visar jag upp diamanterna lite extra, men om jag står helt rakt upp och ned så ser det ut såhär:

Färdig!
Kjolen är fortfarande inte helt jämn, men i och med att det är en helcirkel så tänker man inte på det när man har den på sig. Det är först om man lägger ner den på golvet och försöker lägga den kant i kant som man ser det... Och det gör man ju inte så ofta, så det får duga som det är.

Så, varför ville jag sy en svart pudelkjol med röda diamanter på? För att jag i våras såg en bild av en av mina favoritseriefigurer där hon bar just en sån. Jag hittar inte den bilden just nu, men här är i alla fall inspirationen.

Harley Quinn, bild lånad från
http://www.candy-lee.com/HarleyQuinn-original.html

Harley är en ung psykolog som råkar falla för skurken Jokern, och bli tokig längs vägen. Det är något med henne som jag tycker är oemotståndligt. Och kombinationen rött och svart är ju också väldigt snygg.

Red Velvet, NP12, stämplat med Bundle Monster platta 12
Kjolen blev inte på långa vägar perfekt, och den blev inte vad jag från början hade tänkt mig (egentligen skulle den vara helsvart, med blixtlås och linning...). Men den blev helt ok, och rätt söt, om jag får säga det själv. Lite fånigt att jag misslyckades med något så enkelt som en cirkelkjol, men jaja.


Nu har jag alltså två nya kjolar som jag har sytt själv. Skoj! Jag håller på och spanar efter ett bra mönster att göra en klänning av också, jag har ett tyg här hemma.... Och så har jag jerseytyg som jag vill göra något med, jag vet bara inte vad än. Och så har jag en halvfärdig picnicfilt som jag började på förra året...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar